روانشناسی

علائم، راه های تشخیص و درمان افسردگی بعد از جدایی


با ما در بخش روانشناسی وب سایت اینجا زنونس با مقاله ای درباره ی علائم، راه های تشخیص و درمان افسردگی بعد از جدایی همراه باشید.


فهرست تیترهای این مقاله


علائم افسردگی بعد از جدایی

احساس غم و اندوه بعد از پایان رابطه می‌ تواند از کم تا زیاد متغیر باشد. گاهی ممکن است این احساسات در زمانی کوتاه بسیار قوی باشند. در بعضی موارد ممکن است افراد احساس اندوه کم‌ تری داشته باشند ولی این احساس زمان بیش تری طول بکشد.

از آن جا که واکنش احساسی به جدایی می‌ تواند بسیار متفاوت باشد، به‌ سختی می‌ توان فهمید چیزی که احساس می‌ کنید عادی است یا جدی. علایم جدی‌ تر که می‌ توانند نشان‌ دهنده‌ افسردگی باشند شامل موارد زیر هستند:

  • احساس ناامیدی و درماندگی
  • از دست‌ دادن علایق و لذت
  • احساس بی‌ ارزش‌ بودن
  • احساس غم، پوچی یا بی‌ ارزشی
  • خستگی و کمبود انرژی
  • سستی و بی حالی
  • افزایش یا کاهش وزن
  • تغییر در اشتها
  • کم یا زیاد خوابیدن

احساس غم و اندوه بعد از اتفاق دردناک عادی است. تحقیقات نشان داده‌ اند که جدایی به اشکال عمیقی بر افراد تاثیر می‌ گذارد. بعد از پایان رابطه، افراد پیامدهای منفی مانند احساس اندوه، احساس تنهایی و ازدست‌ دادن احساس فردیت را گزارش داده‌ اند.

برای غصه‌ خوردن به‌ خاطر پایان رابطه، به خودتان زمان بدهید. واکنش‌ های سالم عبارت‌ اند از گذراندن دوره‌ ای از اندوه، گریه‌ کردن، ناامیدی، پشیمانی و حتی ازدست‌ دادن علاقه به چیزهایی که قبلا از آن ها لذت می‌ بردید. این دوره دوره سازگاری است. به همین دلیل، برای این که بتوانید به زندگی عادی برگردید، باید به خودتان زمان بدهید تا با وضعیت جدید سازگار شوید و بهبود یابید. به‌ مرورِ زمان این احساسات کم تر می‌ شوند و درد جدایی درمان می‌ شود.
اگر بعد از جدایی، علایم شما جدی‌ تر از اندوه عادی باشند یا به نظر برسد که بدتر می‌ شوند، لازم است که احساسات خود را با پزشکتان در میان بگذارید.


علل افسردگی بعد از جدایی

پایان رابطه عاطفی، به عنوان شکلی از افسردگی موقعیتی، مسبب به‌ وجود آمدن این احساسات است. جدایی می‌ تواند یک نقطه‌ شروع برای ایجاد تغییرات اساسی در زندگی باشد. پایان رابطه نه‌ تنها به این معنی است که دیگر ارتباطی با فردی که زمانی عاشقش بودید ندارید، بلکه می‌ تواند منجر به یک‌ سری تغییرات اساسی در زندگی شود. دوستان مشترک ممکن است جبهه‌ گیری کنند. همین می‌ تواند منجر به ازدست‌ دادن دوستی‌ های دیگر نیز بشود.

شاید مجبور شوید وضعیت مالی‌ یا وضعیت زندگیتان را تغییر دهید یا حتی با چالش حضانت فرزندان‌ به صورت اشتراکی نیز کنار بیایید.
جدایی حتی ممکن است دیدگاه‌‌ شما نسبت به خودتان را نیز تغییر دهد. نتایج یک مطالعه نشان می‌ دهد که پایان رابطه‌ های عاشقانه چطور بر احساس دانشجویان دانشگاه نسبت به عملکرد درسیشان، از جمله توانایی تمرکز، انجام تکالیف و نمرات امتحانات، تأثیر می‌ گذارد.

مطالعه‌ ای دیگر نشان می‌ دهد که جدایی خود انگاره را تغییر می‌ دهد و افرادی که ازهم‌ گسیختگی بیش تری در خود انگاره‌ شان به وجود می‌ آید، بعد از پایان رابطه، بیش تر دچار اندوه می‌ شوند.

ممکن است همه‌ این تغییرات چالش‌ برانگیز باشند. آن ها می‌ توانند باعث احساس سردرگمی، ناامنی، اضطراب و اندوه در شما شوند و، در بعضی موارد، ممکن است منجر به دوره طولانی‌ تر و جدی‌ ترِ افسردگی شوند.


راه های تشخیص افسردگی بعد از جدایی

افسردگی جدایی واژه یا تشخیص پزشکی دقیقی نیست. اما به این معنی نیست که احساسی که بعد از جدایی دارید اختلالی جدی نیست. وقتی تصمیم می‌ گیرید که با پزشک یا روان‌ درمان خود درباره آن صحبت کنید، آن ها چند سؤال درباره علایمتان از شما خواهند پرسید. باید توضیح دهید که چه علایمی دارید، چند وقت است که آن ها را احساس می‌ کنید و این که چقدر جدی هستند.

بسته به علایمتان، ممکن است پزشک اختلال ناسازگاری با حالت افسرده (که گاهی به آن افسردگی موقعیتی می‌ گویند) را تشخیص دهد. اختلالات ناسازگاری زمانی روی می‌ دهند که نمی‌ توانید با رویداد دردناکی در زندگی‌تان کنار بیایید.

علایم تشخیص این اختلال شامل موارد زیر هستند:

  • مشاهده‌ علایم در طول سه ماه پس از اینجا جدایی
  • داشتن علایمی که بدتر از حد انتظار هستند و در روند زندگی عادی اختلال ایجاد می‌ کنند
  • داشتن علایمی که حاصل اختلالات روحی دیگر یا مربوط به استفاده از الکل یا مواد مخدر نیستند

راه های درمان افسردگی بعد از جدایی

خبر خوب این است که حتی اگر دچار افسردگی ناشی از قطع رابطه‌ عاطفی هستید، معمولا علایم طی شش ماه به‌ خودیِ خود بهبود پیدا می‌ کنند. با گذشت زمان، وضع‌ روحیتان بهتر می‌ شود و به‌ تدریج بهبود می‌ یابید. در بعضی از موارد، کم‌ کم احساس می‌ کنید که بهتر شده‌ اید.
اگر علایمتان خفیف هستند، با تمرین‌ های خود مراقبتی و پیاده‌ سازی یک سیستم خوب حمایتی می‌ توانید خودتان از عهده‌ آن ها برآیید.

اگر علایمتان جدی هستند یا احساس می‌ کنید به کمک بیش تری نیاز دارید، با پزشک یا روانکاوتان مشورت کنید. مشاوره می‌ تواند به شما کمک کند تا چشم‌ اندازی از حالات روحی خود به دست بیاورید، افکار منفی را از خود دور کنید و مهارت‌ های بردباری، که همیشه برایتان مفید خواهند بود، در خود ایجاد کنید. اگر علایمتان جدی باشند یا نشانه‌ ای از بهبودی در آن ها دیده نشود، احتمال دارد پزشک برایتان داروهای ضد افسردگی نیز تجویز کند.


امیدواریم موارد ذکر شده در بالا برای شما جذاب و کاربردی باشد و از این که تا پایان این مطلب از سایت اینجا زنونس با ما همراه شدید از شما سپاس گذاریم، برای خواندن سایر مطالب بخش روانشناسی همراه ما باشید.

The post علائم، راه های تشخیص و درمان افسردگی بعد از جدایی appeared first on اینجا زنونس.



منبع مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن