بیماری های زنانبیماری های کلیه، مثانه و مجاری ادراریقهوهکافئین

سندروم مثانه دردناک (Interstitial Cystitis)


سندروم مثانه دردناک یا سیستیت بینابینی (Interstitial Cystitis) با نام اختصاری IC، که سندرم التهاب مثانه نیز خوانده می­شود نوعی بیماری مزمن و دردناک است که تشخیص آن دشوار است.

مثانه عضوی بسیار حساس و تحریک پذیر است. مثانه به معنی واقعی کلمه زندگی افراد را کنترل می کند.

در صورت ابتلا به سندرم مثانه دردناک، سیگنال‌های ارسالی به مغز برای ادرار کردن مختل شده و شما غالباً احساس می‌کنید که نیاز فوری به ادرار کردن دارید و باعث ایجاد تکرر ادرار با حجم کم در بسیاری از افراد می‌شود.

در واقع در این بیماری اعصاب مثانه دچار اختلال می شوند که این امر باعث می گردد تحریک پذیری و دردناک بودن مثانه نسبت به حالت طبیعی که مثانه پر است، بیشتر شود.

این مشکل در خانم ها بیشتر از آقایان دیده می شود و بیشتر در سنین دهه ۳۰ اتفاق می افتد.

این بیماری میتواند همراه با سندروم روده تحریک پذیر نیز باشد.

سندروم مثانه دردناک (Interstitial Cystitis)عوامل ایجاد مثانه دردناک

یکسری عوامل وجود دارد که مثانه را تحریک پذیر تر از حالت عادی میکند.

  • نقص در مخاط مثانه باعث می شود که مواد محرک ادرا در تماس با این بافت قرار بگیرد و سبب تحریک آن گردد.
  • افزایش سلول های التهابی
  • ترشح موادی از جمله سایتوکاین ها
  • افرایش ایمنی بدن علیه مثانه
  • بیماری های ایمنی نیز در ایجاد آن بی تاثیر نیستند.
  • تحریک بافت مثانه
  • وجود مواد محرکی در ادرار نیز باعث تحریک سیستم مثانه می شود.

جهت مشاهده پروفایل خانم عفت حسن زاده (کارشناس مامایی) اینجا را کلیک کنید.

سندروم مثانه دردناک (Interstitial Cystitis)روشهای درمان

از درمان های شایعی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

    • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
    • ضد افسردگی ها
    • آنتی هیستامین های مختلف
    • تزریق داروهای مختلف به داخل مثانه که برای تحریک اعصاب می تواند مفید باشد.
    • توصیه می شود خانم ها از مصرف مرکبات زیاد و ویتامین C فراوان پرهیز کنند.
    • از نوشیدنی های مختلف کافئین دار پرهیز نماید.
    • از استعمال سیگار و نوشیدن  الکل خودداری کنید.

درمان تکرر ادرار با روشی بسیار آسان و کاربردی

یکی از مشکلات سندروم مثانه دردناک نیاز مدوام و فوری به ادرار کردن و تکرر ادرار می باشد.

در ادامه تکنیکی رو به شما آموزش میدهیم که خیلی راحت کنترل مثانه را به دست بگیرید و مشکل تکرر ادرار را برطرف نماید.

در زندگی، ما تمایل داریم عادت کنیم و اجازه دهیم عادت ها ما را کنترل کنند.

حتمان در اطراف خود افراد زیادی را می شناسید که هنگام رفتن به مسافرت، خرید، بانک و … می دانند دستشویی کجاست! زیرا مثانه به معنای واقعی، زندگی آنها را کنترل می نماید.

کنترل مثانه

بنابراین در مقاله می خواهیم به شما روش بدست گرفتن کنترل مثانه را آموزش دهیم تا بتوانید کنترل مثانه را به دست گیرید .

کاری که ما انجام می دهیم این است که تعداد دفعات نیاز به تخلیه ادرار را یادداشت کنید. این بدین معنی است که با هر بار دستشویی رفتن آن را یادداشت کنید. این عمل را برای چند روز انجام دهید.

سندروم مثانه دردناک (Interstitial Cystitis)یادداشت تعداد دفعات دفع ادرار

در قدم اول عادات شما روی برگه هستند و شما بدین صورت تعداد دفعات ادرار خود را در طول روز بررسی می کنید.

اگر مثلاً شما هر ۴۵ دقیقه یکبار به دستشویی می روید ولی بعضی اوقات این مدت زمان به یک ساعت تا یک ساعت و نیم می رسد، لازم است خیلی آهسته فاصله زمانی بین ادرار کردن خود را افزایش دهید، البته توجه داشته باشید که این عمل را طوری انجام دهید که قابل کنترل باشد.

اگر شما بعضی اوقات هر ۴۵ دقیقه یکبار ولی در زمان های دیگر هر یک ساعت ونیم یک بار به دستشویی می روید، بنابراین حد وسط (هر یک ساعت یک بار) را برای رفتن به دستشویی انتخاب کنید.

وقتی صبح از خواب بیدار می شوید، به دستشویی می روید. اگر مدت زمان انتخابی شما برای فاصله بین دو بار دستشویی رفتن ۱ ساعت باشد و ساعت ۷ صبح از خواب بیدار شده و در ساعت ۷ به دستشویی رفته باشید، تا ساعت ۸ صبر کنید و سپس راس ساعت ۸ (چه نیاز به ادرار داشته باشید و چه نداشته باشید) به دستشویی بروید.

مجدداً تا ساعت ۹ صبر کنید و راس ساعت ۹ به دستشویی بروید (چه احساس نیاز داشته باشید و چه احساس نکنید).

ادامه برنامه در طی چند روز

این کار را درست مثل موار ذکر شده در طول روز انجام دهید. تا زمانی که قصد خوابیدن داشته باشید این کا را انجام دهید.

بعد از چند روز، بدن شما از این چرخه استفاده خواهد کرد. با استفاده از این تکنیک تغییر عادات می توانید عادت خود را برای کمک به آسان تر شدن تحمل نیاز اضطراری به تخلیه ادرار (اگر تحمل نیاز اضطراری به تخلیه ادرار برایتان سخت است)، کنترل کنید.

وقتی که شما در حال انجام این کار هستید و مدت زمان دلخواه برای فواصل ادرار خود تعیین می کنید، کنترل بیشتری روی مثانه خود دارید، به جای اینکه مثانه تان شما را کنترل نماید.

در این زمان می توانید تکنیک گفته شده را کنار گذاشته و فقط زمانی به دستشویی بروید که بدن شما می خواهد.

خلاصه: افراد مبتلا به سندروم مثانه دردناک با پر شدن مثانه احساس درد شدیدی می کنند و با تخلیه مثانه درد تسکین می یابد. شایعترین علامت در این افراد احساس فوریت ادرار می باشد. یعنی بعد از تخلیه مثانه افراد احساس ادرار مجدد دارند. این عارضه در خانم ها شایعتر از آقایان می باشد. بیشتر در افراد سیگاری، پر استرس، دارای عضلات کف لگن شل و افرادی که غذاهای پر ادویه مصرف می کنند، دیده می شود.



منبع مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن