وی هرت ایت عکس

  • تاریخ : ۳۱ام تیر ۱۳۹۷

اثرات مفید ورزش صبحگاهی در زندگی

salamatmag 1 60 1 300x150 فوايد ورزش صبحگاهی

 

در این مقاله در سلامت مگ به  فوايد ورزش صبحگاهی می پردازیم ، با ما تا پایان مقاله همراه باشید

 

 

تحقیقات نشان داده هست که ورزش صبحگاهی، علاوه بر تاثیرهای بسزایی جسمانی، در شادابی و نشاط و افزایش روحیه نیز نقش پررنگی داشته. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی می باشند که مانند بنده صبح ها ورزش نمی کنید یا وقت نداشته اید این را بدانید که حتی ۱۰ دقیقه حرکات کششی نیز تاثیر چشمگیری در زندگی شما در آن روز داشته است

 

ورزش صبحگاهی در شروع فعالیت آموزشی مدارس می تواند انگیزه مهمی در ایجـاد نشاط و شـادابی وتأمین سـلامت جسم و روح دانش آموزان بوده باشد.

این برنامه با توجه به خاصیت های ویژه آن در ۳ بخش گـرم کردن ، پیـاده کـردن هـدف و بازگشت به حـالت ابتدایی طـراحی شده است ، انجام این برنامه در شروع بـا افـزایش کم کم ضربـان قلب توأم هست که به آستانه تحریک برای افزایش استقامت عمومی خواهد رسید و سرانجام به حالت اولیه باز میگردد .

 

اجرای ورزش صبحگاهی بطور منظم و روزانه قادر است نقش بسیار اساسی درکسب آمادگی جسمانی ، روانی و نشاط و شـادابی دانش آموزان ایفا کند . انجام فعالیتهای مداوم اثرات مثبتی بر بافت استخوانی داشته است . یافتـه های تحقیقاتی بیـان داشته اند که ورزش در رشد طـولی استخـوان ونیز آرایش سلولهـای استخـوانی تـأثیر بسیار کمی دارد، امـا تأثیر فعـالیتهای ورزشی در افزایش تراکم و رشد عرضی استخوان با افزایش مواد معـدنی در آن تـأیید شده هست و بـی تحـرکی و حـذف فشار مکانیکی از استخوان ها موجب کم شدن مواد معدنی و کاهش استحکام آنها خواهد شد .

 

مرحله زوال استخوانی دردختران ، پس از سن ۱۱ تا ۱۴ سالگی شروع خواهد شد در نتیجه دوران پیش از بلوغ مرحله خیلی مهمی در رشد استخوانی آنهـا می باشد. استحکام استخـوان ها به تراکم مواد معدنی در آنها و نحوه آرایش سلولهای استخوانی بستگی داشته است . اجرای برنامه ورزشی روزانه مـوجب ارتقاء سطح آمادگی قلبی عروقی خواهد شد ونیاز به صرف وقـت زیـادی نداشته است . درچنین برنـامه ای لازم هست که ضربـان قلب تا ۱۴۰ بـار در دقیقه زیاد بشود و پنج روز در هفته استمرار پیدا کند

 

تحقیقات نشان داده است افرادی که صبح زود ورزش کرده اند، وزرشکارانی قوی تری نسبت به کسانی که دیرتر ورزش می‌کنند می باشند. بدن ما عاشق یک روال ثابت هست. اگر خودتان را مجبور بکنید که با صدای زنگ ساعتتان بیدار بشوید، بدنتان از شما ممنون میشود و در جواب این سحرخیزیتان، شما را سرحال نگاه میدارد.

 

چندبار تصمیم بگیرید بعد از کار ورزش بکنید، ولی کار دیگری پیش آمده یا به خاطر خستگی بی‌خیال میشوید؟ با سحرخیزی، کارهای روزمره و تفریحاتتان کمتر با برنامه ورزشی‌تان تداخل پیدا کرده است و به راحتی می‌توانید به کارهای منزل یا خارج خانه‌ رسیدگی بکنید. به جای اینکه ذهنتان را درگیر کارهای دیگر کرده و برنامه ورزشی‌ را فراموش بکنید، برنامه‌ریزی بکنید تا ورزش‌تان را اول انجام بدهید تا همواره خوش اندام باقی بمانید.

 

salamatmag 3 34 300x225 فوايد ورزش صبحگاهی

 

ورزش کردن، بهره‌وری‌ را زیاد میکند و اندورفین را در کل بدن منتشر خواهد کرد. همین امر موجب می‌شود سرحال‌تر بشوید و با انرژی بیشتر به کارهای روزمره‌ رسیدگی بکنید. چهار تا ده ساعت بعد از ورزش، ذهنتان بسیار آماده‌تر از روزهای دیگر میشوید.

 

یکی از فواید ورزش صبحگاهی این هست که بعد از تمرین بدنتان نیز در حال سوخت و ساز هست و در طول روز نیز کالُری می سوزاند. می‌توانید به جای خوابیدن، صبح را ورزش بکنید تا در هنگام خوردن هم کالُری بسوزانید. وقتی که سوخت و سازتان را بالا نگاه داشته باشید، در تمام طول روز بدنتان در حال سوزاندن کالُری هست.

 

پژوهش ها نشان می‌دهد زنان و مردانی که صبح زود بیدار شده اید و ورزش می‌کنند بهتر از افرادی که بعد از ظهر تمرین کرده انند، می‌خوابند. از آنجایی که ورزش بدن را تحریک کرده است، وقتی شب ورزش کرده اید، سخت‌تر به آرامش می‌رسید و خواب آرام و راحتی نمی‌توانید بکنید

 

 

نوع تمرین

 

انتخاب نوع فعالیت در ورزش‌های صبحگاهی به دلخواه افراد می باشد. برخی افراد انجام ۱۰ دقیقه حرکات ساده را در منزل ترجیح خواهند داد. بعضی دیگر، فعالیت‌های گروهی و اجتماعی را لذت‌بخش دانسته اند یا اینکه در پارک‌‌های شهر به تمرین های گروهی مانند پیاده‌روی و دویدن ملایم، بدمینتون یا پینگ‌پنگ می‌پردازند.

در‌هر صورت، رعایت دو نکته در ورزش صبحگاهی ضروری به‌نظر رسیده است. نکتۀ اول این می باشد که فعالیت‌های ورزشی صبحگاهی اصولا سبک و تفریحی هست. نکتۀ دوم این می باشد که فعالیت‌های ورزش صبحگاهی کم کم است. ورزش صبحگاهی، ابتدا با فعالیت‌های سبک شروع خواهد شد و در ادامه، حرکات با شدت متوسط انجام خواهد پذیرفت.

 

 

شدت تمرین

 

شدت تمرین در ورزش صبحگاهی خیلی کم از ورزش در ساعت‌های دیگر می باشد. ورزش صبحگاهی را باید با شدت پایین آغاز بکنید. فعالیت شدت پایین به فعالیت‌هایی گفته شده است که فرد به‌راحتی بتواند در‌حین فعالیت نفس کشد و در دمای هوای معمولی عرق نکند. به‌یاد نگه دارید که حتی ورزش‌کاران حرفه‌ای و با آمادگی جسمانی بالا نیز اصولا در ورزش صبحگاهی به فعالیت‌‌های سبک‌تر از آنچه در بعد‌از‌ظهر انجام می‌دهند، می پرداخته اید.

به‌طور‌کلی، به افراد غیر‌ورزش‌کار پیشنهاد شده است که از فعالیت‌هایی با شدت بالا اجتناب بکنند. فعالیت‌‌هایی که در آن‌ها تنفس تند شده است و فرد عرق خواهد کرد، از نوع شدت بالا به حساب می اید. چنین فعالیت‌هایی را به زمانی در‌طول روز مانند بعدازظهر موکول بکنید. تمرینات کششی ایستا و پیاده‌روی سریع با شدت متوسط، بهترین نوع فعالیت در ورزش صبحگاهی به‌شمار خواهد رفت. همچنین باید از فعالیت‌های ضربه‌ای و پرتابی و فعالیت‌‌های خسته‌کننده در ورزش صبحگاهی اجتناب بکنید

 

salamatmag 2 45 300x118 فوايد ورزش صبحگاهی

 

کنترل اشتها

 

نتایج حاصل از پژوهش‌ها نشان داده است ورزش صبح گاهی خواب را بهبود بخشیده است که این امر مزیتی می باشدی که می‌تواند کاهش وزن را نیز ارتقا بدهد. ورزش صبح گاهی بر تنظیم ریتم طبیعی بدن (ساعت درونی ) تاثیرگذار است  و کیفیت خواب شما بهبود می یابد. خواب مناسب در کنترل تعادل هورمون‌هایی که به کنترل اشتها کمک خواهد کرد مفید هست پس می‌توانید با خودتان قرار بگذارید که به ورزش صبحگاهی به چشم یک قرار ملاقات مهم نگاه بکنید که به راحتی نمی‌توانید آن را کنسل بکنید.

 

 

کل روز کالری بسوزانید

 

یکی از فواید ورزش صبحگاهی این هست که بعد از تمرین بدنتان همچنان در حال سوخت و ساز هست و در طول روز نیز کالُری می سوزاند. می‌توانید به جای خوابیدن، صبح را ورزش کرده تا در زمان خوردن هم کالُری بسوزانید. زمانی که سوخت و سازتان را بالا نگاه داشته اید، در تمام طول روز بدنتان در حال سوزاندن کالُری هست.

 

 

تغذیه بهتر

 

وقتی که اولین برنامه روزتان را ورزش قرار داده اید، رژیم غذاییتان نیز تغییر میکند. از اینکه صبح زود بیدار شده اید و کالُری می‌سوزانید به خودتان افتخار میکنید، پس چرا با یک وعده غذایی نامناسب همه زحماتتان را به باد بدهید؟ به جای این، انتخاب درستی را پیش‌ بگیرید و غذاهای سالم را برای کسب انرژی بیشتر و فواید بیشتر انتخاب میکنید

 

 

ورزش قبل از صبحانه و چربی سوز

 

خیلی از افراد می‌توانند با شکم خالی به خوبی ورزش بکنند، حتی بدون اینکه احساس سستی یا خستگی بکنید! فایده‌ی ورزش پیش از صبحانه خوردن، برای آنهایی که می توانند از پسش بر اید، این است که چربی زیادتری می‌سوزانند! اما این نکته را هم فراموش نکنید که اگر انرژی نداشته باشید، دوست دارید تا ورزشتان راهر چه سریع تر تمام بشود و این به ضرر شما می باشد.

 

نوشته فوايد ورزش صبحگاهی اولین بار در سلامت مگ • مجله سلامتی پدیدار شد.