وی هرت ایت عکس

  • تاریخ : ۲۹ام تیر ۱۳۹۷

سئو یا تبلیغات کلیکی؟ این یکی از شایع ترین سوالاتی است که توسط سهامداران کسب و کارهای کوچک و متوسط پرسیده می‌شود.

کدام یک برای برند من در دراز مدت بهتر است، سئو یا تبلیغات کلیکی؟

سئو یا تبلیغات کلیکی

پاسخ به این سوال ساده نیست، اما ارزش پرسیدن را دارد. قبل از آن لازم است بدانید:

Pay Per Click یا PPC چیست؟

معادل های فارسی: پرداخت به ازای (هر) کلیک، پرداخت بر اساس کلیک، پرداخت برای هر کلیک، و تبلیغات کلیکی

پرداخت به ازای کلیک یا تبلیغات کلیکی نام مدلی از تبلیغات اینترنتی است که در آن بازدیدکنندگان تبلیغات به وب‌سایت، اپلیکیشن موبایل یا رسانه‌ای دیگر هدایت می‌شوند و تبلیغ دهنده بر اساس تعداد کلیک‌ها و مراجعه به رسانه خود، به نمایش دهنده هزینه تبلیغات را پرداخت می‌کند. این روش در زمان خود نوآوری در صنعت تبلیغات اینترنتی محسوب می‌شد و به مرور جایگزین متدهای سنتی تبلیغات بنری (مدت‌دار) و پرداخت به ازای تعداد نمایش شد. مدل‌های پیشرفته‌تر و پیچیده‌تری از پرداخت به ازای کلیک نیز هم‌اکنون در حال بهره‌برداری هستند که به عنوان مثال می‌توان به پرداخت به ازای منجر شدن به خرید اشاره کرد. (منبع: WIKIPEDIA)

Search Engine Optimization یا SEO چیست؟

بهینه‌سازی موتور جستجو یا سئو یک روند مناسب برای بهتر دیده شدن یک وب سایت یا یک صفحه وب در نتایج جستجو طبیعی یک موتور جستجو است. معمولاً وب سایت‌هایی که بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه نتایج جستجو را دارند، بازدیدکننده بیشتری از طریق موتورهای جستجو بدست می‌آوردند و این بازدیدکنندگان می‌توانند به مشتری تبدیل شوند .

سئو ممکن است انواع مختلف جستجو را در بر گیرد، از جمله جستجوی تصویر، جستجو در ویدیو، جستجوی دانشگاهی، جستجو در اخبار و جستجو در نقشه. « سئو » یک سایت شامل فاکتورهای زیادی می‌شود که توسط موتورهای جستجو بررسی و بازبینی می‌شود.

از دید بازاریابی اینترنتی، «سئو» به چگونگی کار کردن موتورهای جستجو و اینکه کاربران چه چیزی جستجو می‌کنند و همین‌طور کلمات کلیدی تایپ شده و اینکه کدام یک از موتورهای جستجو توسط مخاطبان مورد توجه قرار می‌گیرد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

بهینه‌سازی وب سایت شامل توسعه و ویرایش مطالب موجود در خود سایت و اچ‌تی‌ام‌ال و برنامه‌نویسی و همچنین ارتباط بین کلمات کلیدی و حذف موانع مربوط به فعالیت‌های نمایه‌سازی در موتور جستجو و ترویج یک سایت برای افزایش تعداد لینک دهنده یا لینک‌های ورودی، و دیگر تاکتیک‌های جستجوگرها است. (منبع: WIKIPEDIA)

در مورد سئو و تاکتیک های آن مقالات زیادی در وی هرت ایت منتشر شده که بهتر است به آنها نیز نگاهی بیندازید.

حال به سوال سئو یا تبلیغات کلیکی برمی‌گردیم. پاسخ سریع و جامع، چیزی شبیه به این است:

بازاریابی موتورهای جستجو سزاوار یک رویکرد چند جانبه است که با یک پایه ارگانیک قوی آغاز می شود که می تواند و البته باید با کمپین های pay-per-click تکمیل شده و تقویت شود تا در معرض قرار گرفتن و نرخ تبدیل را افزایش دهد.

بنابراین، مهمترین مسئله این است که اطمینان حاصل شود که یک وب سایت برای موفقیت با عناصر کلیدی مانند اجرای بهترین شیوه های سئو، مطابق میل مخاطب بودن، مطابقت داشتن با جستجوی آنها، از لحاظ تکنیکی بی عیب بودن، و جلوه های بصری زیبا و دارایی های دیجیتال جذاب در حالت خوبی بسر می‌برد.

هنگامی که اکثر این عناصر در جای خود قرار گرفت، سپس می‌توان تلاش های بازاریابی را با برخی از کمپین های تبلیغات کلیکی همراه کرد تا محدودیت های جستجوی ارگانیک را برای آن برند یا وب سایت کنار زد.

این موضوع نیاز به توضیح بیشتری دارد:

اولا باید در نظر گرفت که جستجوی ارگانیک به طور قابل توجهی ترافیک بیشتری نسبت به جستجوی پولی برای وب سایت به همراه دارد.

یک مطالعه منتشر شده توسط Conductor در سال ۲۰۱۴ نشان می دهد که جستجوی ارگانیک حدود ۶۴ درصد از کل ترافیک وب سایت را تولید می‌کند، در حالی که جستجو پولی تنها ۶ درصد را تولید می کند.

آن ترافیک پولی به احتمال زیاد متشکل از بازدیدکنندگان واجد شرایط تری است که در مراحل پایینی قیف خرید قرار دارند و بیشتر احتمال دارد که به خریدار تبدیل شوند، اما با این حال ترافیک قابل توجه تولید شده از جستجوی ارگانیک را نمی توان و نباید در این بحث نادیده گرفت.

تبلیغات پولی به یک برند، محصول یا خدمت کمک می‌کند تا به اهداف مد نظر خود برسد، اما باید اختلاف حجم ترافیک بین جستجوی ارگانیک و پولی را در نظر گرفت.

به علاوه، در مورد تبلیغات کلیکی به طور خاص، وب سایت یک برند است که در حال تبلیغ شدن است. بنابراین، وب سایت باید در اهداف مد نظر خود موثر باشد تا بتواند در هر دو رویکرد ارگانیک و پولی موفق شود.

اگر عناصر مهمی که ذکر شد در این وب سایت به خوبی اجرا نشوند منطقی نیست که هزینه های بیش از حد تبلیغاتی به آن تحمیل شود به این دلیل که این وب سایت مشکلاتی مانند صفحه های صفحه فرود ضعیف، صفحه های ۴۰۴، لینک های خراب یا شکسته دارد.

مطمئنا، نتیجه تا حدودی افزایش در ترافیک و نرخ تبدیل خواهد بود، اما بازسازی مجدد ترافیک ورودی که از جستجوهای ارگانیک حاصل می شود غیر ممکن خواهد بود.

البته به این معنا نیست که یک وب سایت تقریبا هرگز از تبلیغات کلیکی سودی نخواهد برد (با این فرض که صفحات فرودش جذاب و مناسب باشند).

اما این نوع تبلیغات نیازمند بودجه قابل توجهی است که باید مدت زیادی به آن اختصاص یابد. به این دلیل که به محض اینکه یک برند سرمایه گذاری در تبلیغات کلیکی را متوقف می‌سازد، فقط تبلیغات توصیه ای یا دهان به دهان (شامل ارجاعات و بل لینک ها)، شبکه های اجتماعی و حضور ارگانیکش را برای ادامه حیات در اختیار خواهد داشت.

مدت زمان برتری بازاریابی در این مورد بعید به نظر می‌رسد.

این یکی دیگر از دلایلی است که حضور جامع ارگانیک را برای موفقیت یک وب سایت بسیار مهم می‌سازد.

کدامیک برای تاثیر فوری بهتر است، سئو یا تبلیغات کلیکی؟

اگر این سوال به گونه دیگری مطرح شود – مثلا:

کدام یک برای برند من در حال حاضر بهتر است، سئو یا تبلیغات کلیکی ؟

پاسخ نیز متفاوت خواهد بود.

هزینه کردن در تبلیغات با ابتکاری به موقع باید بازگشت سرمایه محسوسی به ارمغان بیاورد با این فرض که آگهی رضایت بخش و موثر باشد و صفحات فرودی که برای کمپین های پولی استفاده می شود، تبدیل شدن کاربر به مشتری را آسان سازند.

با این وجود، تکیه کردن صرف به جایگاه یابی پولی، می‌تواند گران تمام شود، به خصوص اگر عناصر دیگری که در موفقیت دخیل هستند، به طور مناسب و موثر کار نکنند.

اگر این پول در بهبود حضور ارگانیک یک برند  هزینه می‌شد بازگشت سرمایه شفاف تر بود اما داده های گردآوری شده در طول زمان نیز نشان دهنده پیشرفت های ارگانیکی هستند که هیچ  هزینه ای در بر نداشته اند و تأثیر بلند مدت تری نیز داشته اند.

البته تبلیغات کلیکی و حضور داشتن در جستجوها به واسطه پرداخت پول به سرعت عملکرد وب سایت شما را افزایش می دهد اما به محض اینکه سرمایه‌ گذاری شما متوقف شود، این تاثیر نیز از بین می رود.

هیولای دو سر

سئو یا تبلیغات کلیکی
سئو یا تبلیغات کلیکی

بازاریابی موتورهای جستجو (Search marketing) اساساً شامل دو ابزار بزرگ برای مراحل مختلف سفر کاربر از مرحله کشف و تحقیقات گرفته تا فروش و نرخ تبدیل است که این ابزارها تبلیغات کلیکی و حضور ارگانیک در موتورهای جستجو (سئو) می‌باشند.

این دو به خوبی با هم کار می‌کنند اما اغلب اوقات برای برند های کوچکتر موفقیت‌ آمیز نخواهند بود.

در چنین شرایطی منطقی است که قبل از اتخاذ یک رویکرد متمرکز بر تبلیغات کلیکی، پیشرفتهای خوبی در سئو هم انجام شود.

مواردی وجود خواهند داشت که در آنها بازگشت به روش سئو به منظور مبارزه کردن با آپدیت های الگوریتمی متعدد و زیاد نیاز خواهد بود.

به دست آوردن یک تعادل دقیق بین بهبود وضعیت ارگانیک با استفاده از سئو  و بودجه ای که صرف تبلیغات کلیکی می شود همیشه بهترین راه حل برای یک برند با بودجه محدود و اهداف بزرگ خواهد بود.

کدام یک برای وب سایت های سازمانی مناسب است؟

در این وضعیت، پاسخ کاملا متفاوت است.

هنگامی که یک برند در سطح سازمانی تبلیغات کلیکی خود را متوقف می سازد احتمالاً همان شیب نزولی عملکردی را خواهد داشت که وب سایت های معمولی دارند.

اما این برندهای بزرگ معمولاً  دارای تیم های داخلی برای نظارت بر تلاش هایی هستند شامل نگهداشتن وبسایت کارفرما در وضعیت عملکردی خوب هستند.

فراموش نکنید که بسیاری از سایت های سازمانی با استفاده از سیگنالهای متنوع ارگانیک حضور با  کیفیتی در اینترنت را برای خود به دست آورده‌اند، بنابراین بهبود این حضور با استفاده از جایگاه یابی پولی یا همان تبلیغات کلیکی نه تنها منطقی است بلکه به عنوان کاتالیزوری برای عملکرد بهتر خواهد بود.

کدام یک برای کسب و کار شما مناسب است؟

اگر بودجه شما محدود است و و ناچار به انتخاب یکی از این دو روش هستید این را در نظر داشته باشید که عواملی دیگری نیز باعث  عدم توازن این دو روش می شوند.

واضح است که صرف هزینه برای سئو به مراتب  بهتر از تبلیغات کلیکی خواهد بود.

عوامل دیگری که باید بررسی شوند عبارتند از:

  • وضعیت فعلی وب سایت شما
  • سطح وب سایت شما از دید ارگانیک
  • آیا تاکنون از تبلیغات کلیکی استفاده کرده یا در حال حاضر از آن استفاده می کنید؟
  • اهداف وب سایت و برند شما
  • منبع اصلی ترافیک وب سایت شما
  • چگونه برند، محصول، یا خدمت شما در سفر خرید یک فرد جستجوگر قرار می گیرد

همانند هر چیز دیگری در دیجیتال مارکتینگ، بسیاری از مراحل بعدی شما بستگی به سناریو منحصر به فرد برند شما، وب سایت شما، اهداف شما و افرادی دارد که شما امیدوار به تبدیل شدن آنها به خریدار هستید.

منبع: Search Engine Journal

(Visited 17 times, 3 visits today)